Themabijeenkomsten

9

Van plusklas naar klusklas: ondersteuning en aanbod voor praktisch gerichte leerlingen

Wanneer: 06/02/2025
Tijd: 15.30-17.00

Waar: online

Ze ontstaan op steeds meer scholen; plusklassen voor de kinderen die wat extra uitdaging nodig hebben. Ze leren makkelijk, gaan snel door de leerstof heen en vinden school maar saai. Tegelijkertijd zijn er ook kinderen die helemaal niet zo makkelijk meekomen en hun motivatie kwijtraken; weer aan de instructietafel, extra oefenen, huiswerk… Voor hen is er de klusklas, waar leren praktisch wordt. Handen uit de mouwen: timmeren, stylen, tuinieren, kunst creëren. In deze klassen ontdekken kinderen hun kracht, vinden ze hun passie en leren ze door te doen. Voor ieder kind is er een plek waar ze schitteren, waar ze gelukkig zijn. Dit is onderwijs dat elk kind laat groeien. Nieuwsgierig hoe jij hierin een rol kunt spelen? Sluit dan aan bij de online themabijeenkomst op 6 februari!  

Nieuwsgierig geworden? Meld je dan aan via: Inschrijfformulier Van plusklas naar klusklas

10

Handelingsgericht werken: doelgericht. Voor intern begeleiders

Wanneer: 19/02/2025
Tijd: 15.00-16.30

Waar: online

Handelingsgericht werken (HGW) biedt een heldere en positieve handreiking voor onderwijsprofessionals. Het bestaat al geruime tijd en wordt breed toegepast. In de tussentijd blijft HGW zich verder ontwikkelen. Wat zijn de meest recente ontwikkelingen van HGW en welke thema’s raken de praktijk van de onderwijsprofessional?  

Nieuwsgierig geworden? Meld je dan aan via: Inschrijfformulier Handelingsgericht werken doelgericht

11

Faalangst en perfectionisme

Wanneer: 11/03/2025
Tijd: 15.30-17.00

Waar: online

Faalangst en perfectionisme hangen vaak met elkaar samen. Er kan sprake zijn van sociale faalangst en cognitieve faalangst. Hoe herken je dit als leerkracht? Welke begeleiding door leerkrachten is passend bij deze verschijningsvormen? Hoe kun je daar als onderwijsprofessional verstandig op inzetten? Faalangst hangt vaak ook samen met de ecologie van het gezin. Welke aanpak is verstandig om op in te zetten vanuit onderwijsperspectief? Deze themabijeenkomst omvat interactieve werkvormen en is gericht op de uitwisseling van kennis en praktische handreikingen voor leerlingbegeleiding.

Nieuwsgierig geworden? Meld je dan aan via: Inschrijfformulier Faalangst en perfectionisme

12

(Signaleren) TOS bij kleuters

Wanneer: 25/03/2025
Tijd: 15.30-17.00

Waar: online

Het signaleren van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) bij kleuters is cruciaal, omdat vroegtijdige herkenning en interventie de ontwikkeling van het kind aanzienlijk kan verbeteren. Een TOS is een neurobiologische stoornis die invloed heeft op het verwerven en het gebruik van taal. Bij kleuters kan dit zich op verschillende manieren manifesteren. Vroege signalering is belangrijk omdat een TOS, als het onbehandeld blijft, kan leiden tot verdere problemen in de schoolprestaties, sociaal-emotionele ontwikkeling en latere taalvaardigheden. Bij tijdige interventie kunnen de gevolgen vaak aanzienlijk worden beperkt. Dit Webinar wordt gegeven door deskundigen van Auris. 

Nieuwsgierig geworden? Meld je dan aan via: Inschrijfformulier (Signaleren) TOS bij kleuters

13

Talige diversiteit

Wanneer: 09/04/2025
Tijd: 14.30-16.30

Waar: PPO Rotterdam, Schiekade 34, Rotterdam

In deze themabijeenkomst ‘Talige diversiteit’ nemen we je mee in de wereld van meertaligheid. Het zal gaan over meertalige ontwikkeling bij kinderen. Spreek je van een taalongelijkheid of van een taalachterstand? Verder worden tips gegeven over wat je op school kunt doen met meertalige kinderen in je klas of met kinderen die nog maar kort in Nederland zijn (bijvoorbeeld uitgestroomd na een jaar schakelklas). 

Nieuwsgierig geworden? Meld je dan aan via: Inschrijfformulier Talige diversiteit

2

Verbeterd rekenonderwijs voor leerkrachten

Wanneer: 22/04/2025
Tijd: 15.30-17.00

Waar: PPO Rotterdam, Schiekade 34, Rotterdam
Voor wie: Leerkrachten

Deze bijeenkomst is bedoeld voor leerkrachten van groep 3 t/m 8 die hun verlengde instructie van rekenen een kwaliteitsimpuls willen geven. Je ontdekt hoe je nog beter kunt kijken naar de rekenvaardigheden van leerlingen en welke aanpak helpend en bewezen effectief is. Tijdens deze themabijeenkomst wordt besproken welke materialen en interventies je zinvol kunt inzetten.  

Nieuwsgierig geworden? Meld je dan aan via: Inschrijfformulier Verbeterd rekenonderwijs voor leerkrachten.

14

Executieve vaardigheden: zin en onzin

Wanneer: 13/05/2025
Tijd: 15.30-17.00

Waar: online

Ontdek de Kracht van Executieve Functies: Feiten en Fabels voor Onderwijsprofessionals  

Wil je begrijpen hoe executieve functies het dagelijks functioneren van leerlingen beïnvloeden in de klas en wat jij als leerkracht kunt doen om dit nog meer te stimuleren? Meld je dan aan voor deze bijeenkomst, waarin we feiten en fabels over executieve functies ontrafelen!  

Wist je bijvoorbeeld dat executieve functies te trainen zijn en het dus een fabel is dat ze volledig aangeboren zijn! En kunnen de executieve functies bij kleuters de leesontwikkeling eigenlijk al voorspellen?   

Dus…ben je benieuwd naar hoe executieve functies zich ontwikkelen? Meld je aan en versterk de executieve functies van je leerlingen!  

Nieuwsgierig geworden? Meld je dan aan via: Inschrijffomulier Executieve vaardigheden zin en onzin

15

Traumasensitief lesgeven

Wanneer: 28/05/2025
Tijd: 14.30-16.00

Waar: PPO Rotterdam, Schiekade 34, Rotterdam

PPO Rotterdam organiseert een inspirerende bijeenkomst over traumasensitief lesgeven. We verkennen de principes van traumasensitief lesgeven en hoe deze kunnen bijdragen aan een veilige en ondersteunende leeromgeving. Met praktische tips en inzichten helpen we leerkrachten en ondersteunend personeel beter te begrijpen hoe trauma het gedrag en leren beïnvloedt. Doe mee en ontdek hoe je een positieve impact kunt maken als professional.  

Nieuwsgierig geworden? Meld je dan aan via: Inschrijfformulier Traumasensitief lesgeven