Ondersteuningsplan

Ons ondersteuningsplan “Passen en meten” loopt van augustus 2024 tot en met 2026. In dit plan laten we zien hoe we in Rotterdam het passend onderwijs vormgeven. Bekijk hier ons ondersteuningsplan.

Dit is de kern van ons nieuwe Ondersteuningsplan waarin we
de komende twee jaar blijven werken volgens ons Rotterdams model. We doen dat
aan de hand van de volgende uitgangspunten:

1. kinderen worden goed en zo dicht mogelijk bij huis
ondersteund;

2. ouders en professionals zijn, ieder vanuit een eigen
verantwoordelijkheid, samen aan zet bij de ondersteuning van het kind;

3. de school is in de regie bij het realiseren van een
passend onderwijsaanbod, waarbij de inzet vanuit PPO Rotterdam altijd
plaatsvindt vanuit gezamenlijk overleg tussen school (directie/ IB/leerkracht),
ouders en schoolcontactpersoon (SCP), vertrouwend op de expertise en het
professioneel handelen van alle betrokken professionals;

4. de schoolcontactpersoon is een bekend en vertrouwd
gezicht binnen de school en de ondersteuning wordt snel en bij voorkeur binnen
de school geregeld, waarbij een breed scala aan onderwijsspecialisten ingezet
kan worden;

5. de extra ondersteuning wordt op transparante wijze,
effectief ingezet op die plaatsen waar dat het hardst nodig is;

6. er zijn voor ieder kind passende
ontwikkelingsmogelijkheden;

7. er is een ononderbroken ontwikkeling voor ieder kind, met
specifieke aandacht voor overgangsmomenten van of naar een onderwijs- of
zorgaanbod;

8. met gezond verstand en vertrouwen in elkaar beperken we
de bureaucratie tot een minimum.

We kunnen deze uitgangspunten alleen waarmaken mét elkaar.
Dat is de uitdaging waar we met elkaar voor aan de lat staan in onze mooie
stad. 

PPO Rotterdam werkt met het Rotterdamse model

In het Rotterdams model is de expertise over de extra ondersteuning van kinderen geborgd en in dienst van het samenwerkingsverband. Expertise die extern wordt ingehuurd is in de vorm van het ‘schoolbudget’ via de PPO-schoolcontactpersoon per school beschikbaar. De Wet Primair Onderwijs (WPO) en de Wet op de Expertise Centra (WEC) vormen onze wettelijke basis.

In Rotterdam wordt passend onderwijs collectief en op basis van solidariteit aangepakt. We zetten mensen en middelen in waar het nodig is, ‘ieder het zijne is niet ieder hetzelfde’. We werken aan inclusiever onderwijs, aan een inclusievere stad. Het Rotterdamse model maakt door zijn flexibiliteit ontwikkeling in die richting goed mogelijk.

De gemeente Rotterdam, Koers VO en PPO Rotterdam werken zij aan zij in het streven naar kansengelijkheid en optimale ontwikkelingsmogelijkheden voor elk kind.