PPO Rotterdam organiseert wegens grote belangstelling opnieuw scholingsmomenten over het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (hierna: DHH-PO) voor beginnende en ervaren gebruikers van dit signaleringsinstrument.
DHH-PO is een interactief instrument dat scholen ondersteunt bij de screening en begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen in een webbased digitale omgeving.
De eerstvolgende online bijeenkomsten vinden plaats op maandag 7 en dinsdag 8 oktober 2024. Op maandag 18 november 2024 en woensdag 15 januari 2025 zijn de bijeenkomsten op locatie (Zuidplein 18 en Schiekade 34, eerste verdieping, het bestuursbureau van PPO Rotterdam).
Het aanbod is afgestemd op de mate van bekendheid en ervaring met het gebruik van het instrument. Het is goed om voorafgaand aan de inschrijving te bekijken welke bijeenkomst passend is bij je ervaring met de DHH-PO (klik hier). Er is voor iedere bijeenkomst een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Bij grote belangstelling kan wellicht niet iedereen op het moment van voorkeur aansluiten en plannen we op termijn extra scholingsbijeenkomsten in.
De bijeenkomsten worden verzorgd door Sylvia Drent, de ontwikkelaar van het instrument. Begaafdheids-coördinatoren en intern begeleiders van scholen binnen het verzorgingsgebied van PPO Rotterdam kunnen zich opgeven voor deze scholingsmomenten via deze link.
Meer informatie over DHH-PO
1. Met de QuickScan kan de school een snel beeld krijgen of er wellicht leerlingen zijn die prestaties op begaafd niveau kunnen leveren.
2. In de module Signalering overweegt een leerkracht aan de hand van een signaleringslijst of het voor een specifieke leerling zinvol kan zijn om intern diagnostisch onderzoek te doen.
3. Aan de hand van verzamelde gegevens kan een leerkracht in de module “diagnose” vaststellen of de leerling zeer waarschijnlijk tot de groep (hoog)begaafde leerlingen behoort en of er aanpassingen in het leerstofaanbod en/of de begeleiding van de leerling wenselijk zijn.
4. Per vakgebied kunnen voor de methodes de richtlijnen voor compacten gedownload worden. Voor het verrijken zijn recensies opgenomen van materiaal dat hiervoor in te zetten is. Het protocol biedt ook handelingssuggesties voor begeleiding op basis van specifieke onderwijsbehoeften van een leerling.
Inmiddels maken 134 van de 206 scholen van PPO Rotterdam gebruik van DHH-PO en logt 80% van deze gebruikers tenminste één keer per week in (informatie vanuit de uitgever).
Toegang tot signaleringsinstrument DHH-PO voor alle scholen.
Voor alle scholen en geïnteresseerde PPO-medewerkers stelt PPO Rotterdam aanschaf (toegang tot de omgeving) van DHH-PO en de abonnementskosten ter beschikking.
Scholen binnen het verzorgingsgebied van PPO Rotterdam die het instrument DHH-PO nog niet gebruiken, kunnen de toegang regelen via een mail naar: DHH-PPO@topicus.nl
Bij de bestelling graag laten vermelden: naam van de school, het brin-nummer en de naam + e-mailadres van de contactpersoon op de school die aanvraagt. Binnen 1 á 2 werkdagen ontvang je vervolgens de inloggegevens en kun je er mee aan de slag.