IJzer smeden als het koud is…

In Hillegersberg en Schiebroek werken basisscholen samen om preventief in te zetten op gedrag op de basisschool. Dit initiatief, genaamd ‘IJzer smeed je als het koud is’, richt zich op het creëren van een positief klimaat op school.

Lotte van der Sloot, schoolcontactpersoon en wijkcontactpersoon HiS binnen PPO Rotterdam, vertelt dat het project in 2018 is ontstaan dankzij het samenkomen van scholen en hun motivatie om, om te gaan met moeilijk verstaanbaar gedrag in de wijk. Danny Bras en Irma Bergmans zijn de kartrekkers binnen het project dat nu dus al voor het 7e schooljaar loopt. Zij delen hun kennis met betrekking tot systemisch werken en verbindende communicatie en stellen het programma op met interessante spreker van binnen en buiten de wijk.

Er wordt op dit moment binnen Hillegersberg en Schiebroek met 14 basisscholen intensief samengewerkt binnen het project ‘IJzer smeed je als het koud is’.  Dit project richt zich op kinderen waarbij het niet duidelijk is waar bepaald gedrag vandaan komt, ‘moeilijk verstaanbaar gedrag’. Door preventief te werken, willen we ervoor zorgen dat kinderen zich binnen een positief schoolklimaat kunnen ontwikkelen. Dit helpt leraren om beter in te spelen op de behoeften van de kinderen en hen te ondersteunen voordat problemen zich manifesteren.

Binnen het project worden verschillende activiteiten georganiseerd voor leraren, intern begeleiders, directie en PPO. Bij de themabijeenkomsten geeft een professional uit het werkveld informatie over een bepaald onderwerp, zoals positieve psychologie of gedragsmanagement. Inspiratiebijeenkomsten kunnen workshops over innovatieve onderwijsmethoden omvatten, gericht om er direct mee aan de slag te gaan in de praktijk. Daarnaast worden er bijeenkomsten georganiseerd voor intern begeleiders/ directie en de schoolcontactpersonen van PPO Rotterdam, waarbij een positieve samenwerking en verbinding centraal staat.

Sinds de start van het project is de samenwerking tussen scholen onderling en PPO Rotterdam aanzienlijk verbeterd. Directeuren werken nauw samen en er wordt actief gekeken naar de inzet van meer inclusief onderwijs. Dit project heeft een positieve invloed op zowel de leerlingen als de leraren.

Pagina delen: